دايت التغذية النباتية

إعلان باسم يوسف عن أنه بقاله سنة و نص ماشي على دايت تغذية نباتية خلى الناس تستغرب و عايزة تعرف إيه نوعية الدايت اللي هو ماشي عليه خصوصاً عشان اللي باين على باسم أن صحته كويسة و جسمه رياضي بشكل يتمناه ناس كتير!

save-money-on-vegetables

إيه هو دايت التغذية النباتية؟

  1. دايت التغذية النباتية هو دايت مبني على أكل الخضروات النية من غير ما تتطبخ و بيشمل الفواكة و البقوليات و الخضار و الحبوب الكاملة، مع كمية قليلة جداً أو معدومة من لحوم الفراخ و الأسماك و الأبقار، و كمان منتجات الألبان و البيض و الأكل المعالج زي السكر الأبيض و الرز و الدقيق و الزيت! أيوة، حتى الزيت!
  2. عيش حياتك مع الفجل و الجرجير! الخضروات الورقية مش هي الحاجة الوحيدة اللي ممكن تاكلها لكنهم بيستهلكوا كمية سعرات حرارية عشان يتهضموا أكتر ما بيدوا للجسم.VegNews.Legumes
  3. الأصلي يكسب! البشر عاشوا لألاف السنين بياكلوا خضار زي البطاطس و البطاطا و الدرة و البسلة، و الحبوب الكاملة زي الرز البني و الكينوا و الحنطة، و البقوليات زي الحمص و الفاصوليا و الفول و المدماس و الفريك و جنين القمح، خلي الأكلات دي جزء أساسي من نظام التغذية بتاعك.
  4. وقف أكل اللحوم و منتجات الألبان و الزيوت و الأكل المعالج، و النشا الأبيض و البيض.
  5. تقدر تاكل كل أنواع الفواكة اللي تحبها بأي كميات تقدر عليها! متحرمش نفسك من الفواكة خالص.
  6. دايت التغذية النباتية بيحتوي على أغلب المواد الغذائية المهمة لجسمك و بيقدملك المواد دي في كميات مناسبة لأحتياجك منها أكتر من الأكل المعالج و المنتجات الحيوانية.
It's only fair to share...Share on Facebook0Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter
الكلمات الدليلية:, ,

اترك تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *